Δευτέρα 6 Ιουνίου 2016

Το Ελληνικό Ελαιόλαδο – Ένα Αυθεντικό Προϊόν. Ορισμένα Στοιχεία και Βήματα προς την Επίτευξη των Στόχων Σας.





Περίληψη

Παρόλο που η οικονομία της Ελλάδος περνάει μια δύσκολη για κάθε επιχειρηματία και παραγωγό φάση της λιτότητας, του capital control και της πολιτικής πίεσης, κανείς δεν αισθάνεται εξασφαλισμένος για το αύριο στην χώρα με οικονομία που κλιμακώνεται στην παρακμή της, κάποιοι κλάδοι της βιομηχανίας της χώρας εξελίσσονται δυναμικά επιτυγχάνοντας στον τομέα των εξαγωγών, παραδείγματος χάρη, στην εξαγωγή του έχτρα παρθένου ελαιόλαδου (EVOO).

Σύμφωνα με την Washington Post (www.washingtonpost.com/news) «ο αγροτικός τομέας της Ελλάδας έχει πολλές προοπτικές». Η Ελλάδα κατέχει την τρίτη θέση παγκοσμίως στην ελαιοπαραγωγή πλησιάζοντας σήμερα λόγω των τελευταίων συμβάντων στον κλάδο, την Ιταλία, νούμερο δύο παραγωγό μετά από την Ισπανία. Σύμφωνα με τα στοιχεία της Eurostat, μόνο το ελαιόλαδο από μόνο του αντιστοιχεί στο ένα δέκατο την αγροτικής βιομηχανίας της Ελλάδος ανάμεσα στα άλλα προϊόντα: μέλι, φρούτα, λαχανικά και κρασί. Μέσα στο διάστημα των πέντε ετών από το 2011 μέχρι 2015 οι εξαγωγές στην Ελλάδα σε ζωϊκά και φυτικά λιπαρά φτάσανε στο επίπεδο ύψους 53% των εξαγωγών της Ελλάδος με το ελαιόλαδο να κατέχει την πρώτη θέση με US$8.4 δις. που αντιστοιχούν στα 29.9% από το σύνολο όλων των εξαγωγών της χώρας (πηγή: http://www.worldstopexports.com).
Επί δεκαετίες οι Έλληνες παραγωγοί αγωνίζονται στις προσπάθειες να εξάγουν το Ελληνικό ελαιόλαδο στις αγορές του εξωτερικού υποχωρώντας μπροστά στους παραγωγούς της Ισπανίας και Ιταλίας είτε λόγω της τιμής, είτε λόγω της λίγης προσφερόμενης ποσότητας, είτε λόγω της ασυνέπειας, διασκορπισμού (πολύ παραγωγοί με περιορισμένη ποσότητα της ελιάς σε σχέση με την ζήτηση) και κυρίως λόγω του κακού μάρκετινγκ. Κατά σειρά ετών μερικά ελαιοτριβεία καθώς και χονδρέμποροι κοιτάγανε να διασφαλίσουν ένα σταθερό εισόδημα μέσω της εύκολης λύσης – εξαγωγής του Έχτρα Παρθένου Ελαιόλαδου στα βαρέλια ως χύμα φορτία κυρίως στην Ιταλία συμβάλλοντας στην οικονομία της με 50% πριμ από την τιμή πώλησης υπέρ της Ιταλίας και χάνοντας το σημαντικό μερίδιο της ξένης αγοράς, το γεγονός που κατακρίνανε αρκετοί από τον κλάδο και όχι μόνο. Ως αποτέλεσμα, το ελληνικό ελαιόλαδο δεν έχει τόσο ισχυρή θέση διεθνώς σε σύγκριση με τους άλλους δύο παίκτες (Ισπανίας και Ιταλίας).

Η ρίζα του προβλήματος δεν ανταποδίδεται μόνο στην κρίση, αλλά στο γεγονός ότι οι Ελληνικές κυβερνήσεις δεν κάνανε καμία κίνηση προς την προώθηση του EVOO στο εξωτερικό ως κύριο Εθνικό προϊόν με στόχο εξασφάλιση της τιμής πώλησης. Αντιθέτως, η Ιταλία έχει επενδύσει πολλά χρήματα στις στρατηγικές προώθησης και του μάρκετινγκ του ελαιόλαδου και κατάφερε να φτάσει ψηλά στην παγκόσμια αναγνώριση.

Σε αυτό το σημείο θα θέλαμε να εστιάσουμε στα βασικά στοιχεία που αποτελούν ένα καλό μαξιλάρι επιτυχίας αν θέλετε να ασχοληθείτε με τις εξαγωγές του ελαιόλαδου που παράγει η οικογένεια σας επί δεκαετίες.

Πρώτο Σημαντικό Στοιχείο – Το Ιδανικό Αυθεντικό Προϊόν

Το Ελληνικό ελαιόλαδο είναι αναγνωρισμένο παγκοσμίως λόγω της ποιότητας και σήμερα μέσα προσπαθειών αρκετών Ελληνικών εταιριών - παραγωγών προωθείται η μοναδικότητα και αυθεντικότητα του ελαιόλαδου με τον ορθό τρόπο. 

Η Ελλάδα φιλοξενεί πάνω από 520,000 έλαιο-παραγωγούς που ακολουθούν τις παραδοσιακές μεθόδους συγκομιδής, κρύας μηχανικής σύνθλιψης ελαιοτριβείου με εκχύλισμα του λαδιού χωρίς χρήση θερμότητας ή πρόσθεση των χημικών. Σύμφωνα με τους ξένους ειδικούς, αυτός ο τρόπος παραγωγής δίνει μεγάλο προτέρημα στην Ελλάδα τοποθετώντας το Ελληνικό ελαιόλαδο στην κατηγορία της υψηλότερης ποιότητας σε σύγκριση με το Ιταλικό ή Ισπανικό. 
Σύμφωνα με τον Tom Mueller, (Αμερικανού συγγραφέα του βιβλίου In Extra Virginity: the Sublime and Scandalous World of Olive Oil που βρίσκεται στην Ιταλία), περίπου 70% του ελαιόλαδου πουλήθηκε στις ΗΠΑ ως έχτρα παρθένο δεν ήταν έχτρα παρθένο, παρόλο που αναφερόταν στην αντίστοιχη ετικέτα. (A 2011 study by the University of California at Davis Olive). Όπως λέει ο Tom Muller «Το πρόβλημα είναι ότι για να βγεί ένα πραγματικά καλό ελαιόλαδο θέλει πολύ κόπο, χρόνο και χρήμα…» Το συχνό φαινόμενο στις αγορές του εξωτερικού καθώς και στην αγορά των ΗΠΑ είναι όταν στα ράφια των σούπερ-μάρκετ μπαίνει ένα έχτρα παρθένο ελαιόλαδο ανακατεμένο συνήθως, με το ελαιόλαδο πολύ χαμηλότερης ποιότητας και ως κανόνας, προέλευσης από τις διαφορετικές χώρες. Συνήθως προσθέτουν άλλο φυτικό λάδι τύπου κανόλα ή ελαιοκράμβη (colza). Το μίγμα χημικά χρωματίζεται, αρωματίζεται με γευστικές ουσίες, «ντεοντορίζεται» για να φύγουν οσμές και πωλείται ως έχτρα παρθένο ελαιόλαδο. Σχετικά με αυτό το θέμα γίνανε αρκετά σκάνδαλα και συλλήψεις. Σύμφωνα με την Gardian, θεωρητικά σχεδόν κάθε μάρκα ή οίκος βρίσκονται σε ευάλωτη θέση. Όπως αναφέρει ο αρθρογράφος της Gardian ένα από τα καλά παραδείγματα είναι το γνωστό όνομα Bertolli (ανήκει στην πολυεθνική εταιρία Unilever) που βρέθηκε στο δικαστήριο αναγκάζοντας να μπει στην διαμάχη υπερασπίζοντας την καλή του φήμη ως θύμα απάτης από την πλευρά του προμηθευτή του.

Δεύτερο Στοιχείο – Μεγάλη Ευκαιρία.

Κακοκαιρίες και μια μυστήρια ασθένεια με ονομασία «έμβολα της ελιάς» καταστρέψανε τις σοδιές της ελαιοπαραγωγής στην Ιταλία το προηγούμενο έτος. Περίπου 10 εκατομμύρια δέντρα στην Πούγκλια της Ιταλίας μολυνθήκανε (μερικοί επιστήμονες πιστεύουν ότι φταίει το βακτήριο Xylella fastidiosa) που σκοτώνει τα δέντρα σταδιακά. Ως αποτέλεσμα, οι Ιταλοί ελαιοπαραγωγοί περιμένουν άλλη μια κακή χρονιά με 34% πτώση της παραγωγής σε σύγκριση με το 2014 και 2015, μέχρι τους 302,000 μετρικούς τόνους σύμφωνα με τα στοιχεία Διεθνής Έλαιο -Επιτροπής (IOC) με έδρα την Μαδρίτη. Η παραγωγή της Ισπανίας έπεσε στο επίπεδο που ξεπερνάει το μισό και κατά πάσα πιθανότητα θα παραμείνει πεσμένη λόγω της ξηρασίας που θα καθυστερήσει να υποχωρήσει. Η Ελληνική ελαιοπαραγωγή πήρε σχεδόν την διπλή απόδοση σε σύγκριση με το προηγούμενο έτος φτάνοντας τους 300,000 μετρικούς τόνους με την θετική εκτίμηση της ερχόμενης συγκομιδής. Χάρη σε συνδυασμό των συμβάντων, το Ελληνικό ελαιόλαδο αναμένεται να γίνει ποιο ανταγωνιστικό από ποτέ. Οι τιμές του Ελληνικού ελαιόλαδου έχουνε ανέβει στα επίπεδα των 24% με €3.09 ανά κιλό σε αντίθεση με €5.66 ($6.25) / κιλό ή €3.59 /κιλό των ανταγωνιστών. Αυτό το προτέρημα δίνει μια μεγάλη ευκαιρία στους μικρούς και μεσαίους Έλληνες παραγωγούς για την διείσδυση στις καινούριες αγορές. «Αυτήν την χρονιά οι Έλληνες ελαιοπαραγωγοί», λέει ο Dan Flynn, Εκτελεστικός Διευθυντής Κέντρου UC Davis Olive Center «έχουν την δυνατότητα να βγάλουν κάποιο κέρδος.  

Η ερώτηση είναι εάν όλο το Ελληνικό ελαιόλαδο μπορεί να καταφέρει να πάρει αναγνώριση ανάμεσα στους καταναλωτές, ίδια με το λάδι της Καλαμάτας ή το Ελληνικό Γιαούρτι». O David Neuman, επικεφαλής της θυγατρικής εταιρίας των ΗΠΑ Gaea Products που βρίσκεται στην Αθήνα σύμφωνα με το περιοδικό Blumberg δηλώνει ότι «Πράγματι η Ιταλία παράγει ένα ωραίο λάδι αλλά πάνω στην ποιότητα του Ελληνικού, αγοράζοντας ελιές από όλη τη Μεσόγειο και πουλώντας το ως Ιταλικό ελαιόλαδο. Είναι ευκαιρία για την Ελλάδα να ξαναπιάσει το μερίδιο της αγοράς.»

Τρίτο Στοιχείο – Σωστή Προσέγγιση στην Προώθηση

Ότι και να πούμε η παρουσίαση είναι το δεύτερο μισό της ποιότητας του προϊόντος, είναι η πρώτη εντύπωση που ενσαρκώνει όλες τις προσπάθειες του σχεδιαστή και παραγωγού για να περάσουν το σωστό μήνυμα στον καταναλωτή που απευθύνεται: χρώματα, γεύσεις, χαμόγελα και καλή διάθεση, υγιεινή διατροφή, καλό γούστο και την αξία του. Είναι γεγονός ότι στο πρόσφατο παρελθόν οι Έλληνες ελαιοπαραγωγοί πριν βγάλουν το προϊόν για την εξαγωγή αντιμετώπιζαν πολλά προβλήματα με την συσκευασία και σχεδιασμό μπουκαλιών είτε λόγω της έλλειψής προσφοράς, είτε λόγω του κόστους και ως συνέπεια, απευθύνονταν και πάλι στην Ιταλική αγορά. Όμως, και στην Ελληνική αγορά υπάρχουν σήμερα αρκετές εταιρίες που ανταποκρίνονται στην ανάγκη των παραγωγών. Επίσης, ένας άλλος αποτελεσματικός τρόπος για να λύσετε τα προβλήματα σας με την συσκευασία, σχεδιασμό, την ετικέτα, εύρεση της καλύτερης προσφοράς, με τα κείμενα και οδηγίες σύμφωνα με τις προδιαγραφές της αγοράς που στοχεύετε, είναι να απευθυνθείτε στον επαγγελματία, εξωτερικό συνεργάτη. Σε μια από τις προηγούμενες αναρτήσεις έχουμε ήδη αναλύσει την αξία του καινούριου στον κλάδο εξαγωγών είδους συνεργασίας. Δεν υπάρχει λόγος να σπαταλάτε χρόνο και χρήμα από την στιγμή που όλες τις διαδικασίες μπορεί να αναλάβει ο επαγγελματίας (εταιρία με εξειδίκευση στον τομέα). Το μάρκετινγκ, στρατηγική προσέγγισης σε συνδυασμό με την πράξη της προώθησης και των πωλήσεων στις αγορές- στόχους είναι το Α και Ω για κάθε μικρή επιχείρηση που ξεκινάει να κάνει τα πρώτα βήματα προς την εξωστρέφεια. Σήμερα με περηφάνια μπορούμε να πούμε ότι πολλές εταιρίες ελαιοπαραγωγής τα καταφέρανε και οι εκθέσεις πληθαίνουν από τα όμορφα σχεδία των μπουκαλιών με το προϊόν που έχει πάρει είτε κάποια βραβεία σε διεθνές ανταγωνισμό είτε διακρίσεις, τα στοιχεία που επίσης, είναι σημαντικά για την προώθηση.

Τέταρτο Στοιχείο - Ενώνουμε τις δυνάμεις μας (Συνεταιρισμός). Παράγουμε περισσότερα για να προσφέρουμε καλύτερα.

Η κάθε σύμπραξη κάνει καλό για να πετύχουμε ένα θετικό αποτέλεσμα. Η πορεία των επιτυχημένων εξαγωγών δείχνει ότι μέσω συνεταιρισμού οι μικροί παραγωγοί μπορούν να πετύχουν και την καλύτερη τιμή και την απαιτούμενη ποσότητα ανταποκρίνοντας στην ζήτηση της συγκεκριμένης αγοράς. Φτάνει να υπάρχει ένα στρατηγικό πλάνο, ένας στόχος, μια μάρκα του προϊόντος προς προώθηση και το εκτελεστικό σώμα συντονισμού όλων των τεχνικών διαδικασιών που μπορεί να λύσει τα χέρια των παραγωγών.

Πέμπτο Στοιχείο – Να είσαι στο Ρεύμα της Τάσης. Οργανικό ή Βιολογικό Ελαιόλαδο.

Η τάση προς την υγιεινή διατροφή με κατανάλωση των οργανικών προϊόντων συνεχίζει να αναπτύσσεται δυναμικά σε όλο το κόσμο και ιδιαίτερα αισθητά στην Ευρώπη. Η κύρια κινητήρια δύναμη πίσω από αυτήν την εξέλιξη είναι η αυξανόμενη ζήτηση για το φαγητό της ανωτέρας ποιότητας, υψηλότερου κόστους σε σύγκριση με τα άλλα προϊόντα που μπαίνουν στα ράφια των σούπερ μάρκετ, λόγω της αλλαγής της διατροφικής συνήθειας των καταναλωτών οι οποίοι εστιάζουν όλο και περισσότερα στην υγιεινή διατροφή και δίνουν μεγαλύτερη αξία στην ποιότητα παρά την ποσότητα.

Σύμφωνα με τα στατιστικά στοιχεία, η Ελλάδα εξάγει το μεγαλύτερο μερίδιο του οργανικού ελαιόλαδου στην Γερμανία η οποία καταναλώνει χρόνο με χρόνο όλο και περισσότερη ποσότητα. Ανάμεσα στις αγορές- καταναλώτριες του οργανικού Ελληνικού ελαιόλαδου είναι και η Αγγλία, η Δανία, η Πολωνία και από τα πρόσφατα χρόνια είναι οι ΗΠΑ και η Κίνα. Το ελαιόλαδο θεωρείται οργανικό όταν παράγεται σύμφωνα με τις αρχές και τους κανόνες της οργανικής καλλιέργειας. Το οργανικό Ελληνικό ελαιόλαδο αποτελεί το σημαντικότερο μέρος στην γκάμα των οργανικών προϊόντων της χώρας και αναγνωρίζεται ως κύριο συστατικό της Μεσογειακής διατροφής με βάση την πασίγνωστη Κριτική κουζίνα.

Στην γενική κατάταξη το επίπεδο της οξύτητας είναι αυτό που ορίζει τις κατηγορίες του ελαιόλαδου: στο έχτρα παρθένο οργανικό ελαιόλαδο η οξύτητα δεν πρέπει να ξεπερνάει το ύψος 0,8% ενώ στο παρθένο οργανικό ελαιόλαδο η οξύτητα πρέπει να είναι λιγότερα από τα 2%.

Η στροφή της Ελληνικής παραγωγής στην καλλιέργεια της οργανικής ελιάς υπόσχεται να εξασφαλίσει ένα σταθερό και σίγουρο εισόδημα στον Έλληνα παραγωγό και να προσφέρει τις περισσότερες ευκαιρίες για την διείσδυση στις καινούριες αγορές. Είναι γνωστό ότι λόγω του υψηλότερου κόστους της παραγωγής η τιμή του βιολογικού ελαιόλαδου διαμορφώνεται ανάλογα σε σχέση με το γνωστό λάδι που ξέρουμε όλοι μας.


Uniexport





1 σχόλιο: